Friday, September 25, 2009

Bab 1

BAB SATU

“Mama, please..Dania tak nak!Please tell papa that I don’t want stay with atuk and nenek” pinta Dania sungguh-sungguh.

“Dania, bukan mama tak mahu pujuk papa tu tapi, Dania sendiri pon tahu kan macam mana perangai papa Dania. Kalau dia sudah buat keputusan, jangan sesekali bantah, sayang.” Terang Datin Aini panjang lebar.

Anak gadisnya yang berusia 17 tahun itu sungguh nakal. Dia sering membuli rakan-rakannya di sekolah. Sudah acap kali dia bertukar-tukar sekolah dan kali ini Dato’ Zahari tidak betah lagi membiarkan Dania tinggal di bandar.

Dania hanya membisu. Dia tahu dia salah.

“Okey,okey..tapi, papa dan mama selalu datang tengok Dania,tau? Tak suka lah tinggal kat kampung, orangnya kolot!” ujar Dania penuh angkuh.

“Dania..!!” Datin Aini memberi amaran.

“Sorry, terkutuk kampung mama pulak..” kata Dania sambil tersengih.



“DANIA, Dania?” panggil cikgu Badariah.

“Oh, ya saya.” kenangan bagaimana dia boleh berada di kelas 5 Siddiq berlegar-legar di dalam kepalanya.

“Sila perkenalkan diri awak.” Pinta cikgu Badariah.

“Erm..nama aku Aisya Dania Dato’ Zahari. Dulu, sekolah di KL dan datang sini sebab terpaksa.” Ujar Dania agak sombong lagaknya. Semua pelajar di kelas itu menumpukan perhatian terhadap Dania.

“Baiklah, kelas. Cikgu harap kamu semua boleh bagi kerjasama terhadap Dania. Erm, Amir sebelah kamu aje yang kosong. Dania, kamu boleh duduk di situ.”

‘Ha, duduk sebelah aku? Apasal pulak. Dah lah budak ni berlagak. Tak apa, aku ajar dia nanti’ bisik hati Amir.

Dania menuju ke arah Amir. ’Alamak, pakwe cun lah. Alah, setakat budak kampung aje, tak heranlah’

Sesi pembelajaran bagi hari itu berjalan lancar. Dania berjaya mendapatkan seorang kawan bernama Airin Mellisa yang tinggal di kampung atas alasan tidak mahu mengikut mama dan papanya yang tinggal di Iran. Bapanya bertugas di Syarikat Cari Gali Petronas.

Dania perasan, semua orang dalam kelas itu sudah dikenalinya kecuali rakan di sebelahnya.

“Weh, nama kau apa ek?” soal Dania buat ramah.

Namun tiada sebarang respon yang diperolehinya. Dania berasa sedikit malu. Nasib baik lah orang lain tidak dengar.

“Wei, aku tanya kau ni. Nama ku ape?” soal Dania sedikit keras.

“Eh, kau cakap dengan siapa? Setahu aku, tiada orang bernama ‘weh’ kat sini.” Selamba muka Amir menambahkan rasa sakit hati terhadap Dania.

‘Mamat ni perli aku ke? Dasar budak kampung. Hisy, malas ar aku cari pasal ngan kau. Nanti tak pasal-pasal gaduh pulak.’ Bisik hati Dania.

“Baiklah, awak nama apa? Maaflah,saya tak tahu nama awak apa. Saya tak sedar pulak bahasa saya agak kasar.”ucap Dania sambil tersenyum manis. Teserlah lesung pipit di sebelah kiri pipinya. Boleh cair Amir dibuatnya.

‘Mak oii, cutenya dia. Alahai, tak boleh jadi ni. Kau jangan mengalah, Amir. Dia nak buat kau terpikat ngan dia aje tu.’ Entah dari mana suara itu datang kepada Amir.

“Hei, kau ingat kau lawa lah tu. Peegi da..!! Setakat muka macam mak cik kat pasar.” kata Amir agak kasar.

‘Weh, apa salah aku? Aku dah nak buat baik ngan dia ni.’ Tiba-tiba Dania sebak.

“Tak apalah. Saya nak tanya nama awak aje.” Ucap Dania. Matanya bekaca-kaca menahan tangis. Dia sendiri tidak tahu kenapa dengan Amir dia boleh berubah sikap. Mana pergi sikapnya yang brutal nih.

Amir yang melihat keadaan Dania berasa serba-salah. ‘Kenapa dia tak lawan balik cakap aku? Alah, dia nak tunjuk baiklah tu.’ Bisik Amir menyedapkan hatinya.

Keadaan di antara mereka berdua menjadi sunyi sepi semula sehingga waktu rehat. Dania keluar rehat bersama Airin.

“Asal kau duk sini ha? Kau tak sayang ke tinggal kawan-kawan kau kat KL tu?”soal Airin ketika mereka beratur di kantin.

“Tu lah pasal. Aku dah buat macam-macam tak nak duduk sini tapi, suatu hari aku terdengar papa aku cakap dengan kawan dia. Papa mengadu dia sudah tertekan dengan perangai aku yang nakal ini. Papa aku siap nangis lagi tau!”

“Ye ke? Pastu, apa jadi?” soal Airin tidak sabar.

“Ermm..aku sedih lah. Aku jugak berazam tak nak buat nakal lagi bila aku dah duduk kat kampung ni. Aku nak mama dan papa aku bangga sama aku.” Ujar Dania sambil tersenyum membayangkan mama dan papanya.

“Aku tanya sikit boleh tak? Apa kau buat sampaikan papa dan mama kau begitu marahkan kau?” tanya Airin ingin tahu.

“Aku buli orang. Mula-mula tak adalah teruk sangat tapi, satu hari aku geram kat sorang budak ni. Dia lembik sangat jadi, aku pukul dia ramai-ramai sampai masuk ICU kawan tu.”

“Ya Allah, macam mana boleh jadi tu?”soal Airin sambil melabuhkan punggung di sebelah Dania. Mereka sudah selesai membeli makanan.

“Aku tak sengaja lah. Mak bapak budak tu nak saman aku tapi tak jadi sebab bapak budak tu kerja di syarikat papa aku. Jadi, semuanya tutup kes dan, budak tu sekarang dah pulih.” Ujar Dania sambil menunjukkan riak kesal.

“Aku tak sangkalah kau seganas tu. Brutal gak kau ni,kan?”

“Alah, tu semua cerita lama. Yang aku tahu sekarang ni, aku nak berubah.” Ujar Dania sambil menuju ke tempat meletak bekas kotor.

“Ahh..!!” jerit Dania. Kini, bajunya habis basah terkena kuah kari. Dia mendongak melihat gerangan siapakah yang melanggarnya.

Kini, mata bertentang mata. Debaran yang tidak terkata dirasakan oleh kedua-dua pihak. Lama mereka berkeadaan begitu.

“Eh, sorry! Sengaja pulak.” Ujar Amir sinis sambil berlalu.

Semua mata yang berada di kantin memerhatikan Dania.

“Kau tak apa-apa?” tanya Airin.

“Tak, aku okey.” Balas Dania ringkas.

‘Hai, mamat ni cari pasal pulak dengan aku. Aku bagi kang!’ bisik Dania cuba bersabar.

Keesokannya, sesi pembelajaran berjalan seperti biasa. Dania seperti biasa menaiki basikal ke sekolah. Kini, dia sudah tahu nama teman sebelahnya itu. Ahmad Amir Firdaus berdasarkan buku tulis pemuda itu. Satu nama yang cukup untuk melambangkan seseorang yang matang.

“Awak, nota sejarah yang cikgu kasi semalam, awak salin tak? Saya tak sempat lah. Nak pinjam boleh?” ujar Dania sambil tersengih-sengih.

Amir tanpa kata mengeluarkan buku nota sejarahnya.

“Nama aje budak bandar tapi, bengap! Tak kan nota pon tak sempat nak salin. Entah-entah PMR dulu pon tak pas.”ujar Amir keras.

‘Amboi sedapnya mengata aku. Harap muka aje hensem. Taik kucing punye budak. Weh, aku dapat 8 A tau PMR. Siap dapat tawaran gi Kolej Tengku Khursiah lagi. Aku aje yang tak nak pergi.’ Bisik hati Dania.

Sebelum menghulurkan buku itu Amir mengomel sekali lagi.

“PMR dapat berapa? Bengap semacam aje aku tengok.”

“Hello, saya dapat 8 A tau. Awak tu yang bengap. Entah-entah PMR pun tak pas.” Kata Dania sambil tergelak kecil.

“Tak sayang mulut betul minah ni. Aku dapat lebih dari kau, tau? 9 A. Kau tak ambil bahasa arab. Maknanya, aku lagi bijak dari kau.” Amir melawan kata-kata Dania.

Selepas itu, Dania malas melayan lagi kerenah Amir. Nanti, besar pulak jadinya. Lebih baik dia diam aje.

“Kalah lah tu. Tak lah hebat mana pon.” Kata Amir menjengkelkan hati Dania.

“Kau..!” Dania ingin menyambung kata-katanya namun tidak jadi apabila cikgu matematik telah masuk.

‘Hai, nasib aku lah dapat mamat ni duduk sebelah aku. Sabar ajelah.’ Bisik Dania.