Friday, September 25, 2009

Bab 2

BAB DUA

“Nenek,nenek!!” jerit Dania lantang.

“Ya, ada apa?” soal Nenek Timah kepada satu-satunya cucunya.

“Nia nak pergi rumah Airin sekejap. Nia pergi dulu, ya?” ujar Dania meminta izin.

Dania sebenarnya tidak berpakat pun dengan Airin. Dia saja mahu ke rumah temannya itu.

Pon,pon!!! Kedengaran sebuah motosikal membingitkan Dania. Penunggang motosikal itu ialah Amir.

“Woi, kata anak Dato’. Alah, tak akan naik basikal aje kot?”soal Amir sambil ketawa.

Dania hanya mengetap gigi menahan sabar.

“Hoi, kau pernah mandi parit tak? Alah, tak bestlah kalau tinggal kat kampung tapi tak penah mandi parit.” Sejurus selepas itu, Amir menghimpitkan motosikalnya dengan basikal Dania lalu…opps!!

Buah nangka dah jatuh da..!! buruk betul jadinya.

Dania jatuh ke dalam parit yang berada di situ. Mukanya yang sememangnya agak cerah bertukar dari putih kepada biru kemudian hijau kemudian ungu dan menjadi sangat merah.

Gelak Amir masih kedengaran.

“Tak guna punya mamat telinga piring astro.! Aku bagi kang.” Ujar Dania.

“Apa kau kata? Kurang jelaslah. Anyway, kau hati-hati sikit duduk dalam tu sebab, dah ramai orang kena gigit dengan ular,tau!” ujar Amir membuatkan Dania berasa agak gelisah.

Dania seakan-akan mahu menangis. Dia begitu takutkan ular. Matanya memerah, hampir menangis.

Amir yang melihatnya berasa begitu simpati. Dia menghampiri Dania berhasrat ingin menolong gadis itu.

Namun, bila melihat keadaan Dania, satu idea mahu mengenakan gadis muncul apabila dia melihat kelibat seekor belut berhampiran Dania.

“Ular, ular!” jerit Amir.

Demi mendengarkan jeritan itu, Dania menarik tangan Amir lalu debuk..!!

“Wei, kenapa kau tarik aku? Tengok, sekarang aku dah basah.” Marah Amir. Namun, dia berasa begitu kesian apabila melihat Dania menanngis teresak-esak sambil memeluk batang tubuhnya. Amir terkejut.

‘Aduhai, dia peluk aku lah pulak. Syok jugak. Hehehe..dahla tak ada orang ni.”bisik hati Amir.

Amir perlahan-lahan mengusap rambut Dania yang basah lencun.

Bibir Dania terketar-ketar kerana begitu takut.

“Dania, sebenarnya tu bukan ular. Itu belut aje.” Kata Amir. Sejurus selepas itu, Dania meleraikan pelukannya. Tangisannya terhenti. Mukanya memerah.

“Oh, awak kenakan saya,ya?” ujar Dania dalam keadaan marah.

“Aku saje je. Kau tu salah jugak. Peluk aku macam lah aku ni laki kau.” Balas Amir sambil tersengih-sengih.

Namun, Dania tidak menolak apabila Amir menghulurkan tangan untuk keluar dari situ.


SELEPAS kejadian itu, Amir sering kali mengejeknya di sekolah sehinggalah suatu hari, perlakuan Amir dilihat begitu melampau.

“Kelas,korang semua nak tengok free show tak?” ujar Amir berdiri di hadapan kelas. Dia memang sudah dikenali dengan perangai gila-gila bahasanya itu.

Seluruh kelas memberi tumpuan terhadap Amir. Masing-masing ingin mengetahui apa yang ingin di tunjukkan oleh Amir.

Amir tersengih. Dia mengeluarkan sesuatu dari dalam poket seluarnya lalu melemparkannya kepada Dania.

“Ular,ular!!” jerit Amir. Dek kerana terlampau terkejut, Dania meloncat-loncat sambil menjerit-jerit. Namun, jeritannya terhenti apabila dia menyedari bahawa ular itu hanyalah ular plastik sahaja. Seluruh kelas menjadi gamat mentertawakan Dania.

Dania yang menyedari keadaan itu berasa amat malu. Belum pernah lagi dia merasakan dipermainkan sebegitu. Matanya berkaca-kaca menahan tangis.

‘No, Dania. You can’t cry. Come on, Dania.’ Ujar Dania pada dirinya sendiri.

“Eleh, aku pun tak heran lah. Ngantuk adalah. Aku nak tidur dulu.” Lalu, dia meletakkan kepalanya di atas meja dan menyembunyikan wajahnya.

Sebenarnya, Dania tidak tidur namun dia menangis. Dia juga begitu hairan, sejak dia berpindah ke kampung dia mula menjadi seorang yang lemah-lembut dan sensitif. Mana pergi sikapnya yang suka melawan pun dia tidak tahu.

Amir yang kembali duduk di tempatnya dapat mendengar tangisan Dania. Hatinya sedikit tersentuh. Sudah dua kali Dania menangis kerananya. Ah, perempuan!

Nalurinya mengasak untuk memujuk Dania namun, hatinya menegahkan. Kesudahannya, dia membiarkan sahaja Dania melepaskan tangisannya.





SETELAH dua hari peristiwa di dalam kelas itu terjadi, Amir dan Dania tidak bercakap walaupun sepatah. Dania senang dengan keadaan ini kerana tiada lagi pertelingkahan antara mereka namun, Amir berasa begitu sunyi. Dia sebenarnya mahu Dania sedar bahawa Dania tu taklah hebat mana pon. Kalau dia boleh membuli orang dulu, nah rasakan! Sekarang dia pula dibuli.

Cikgu ada memaklumkan kepada semua pelajar mengenai gejala ber ‘couple’ dikalangan pelajar yang semakin serius. Jadi, semua pelajar digalakkan memberi informasi agar perkara ini dapat dikurangkan.

Amir mendapat satu cadangan untuk menyakitkan hati Dania. Dia memaklumkan kepada guru disiplin bahawa Dania mempunyai hubungan dengan seorang pelajar tingkatan 6 Atas yang kebetulan begitu meminati Dania. Dia menyuruh Amir agar menjadi posmennya dan Amir menukar isi surat itu lalu memberikannya kepada Encik Yusry.

“ Dania. Sila ikut saya ke bilik sahsiah.” Panggil Encik Yusry di suatu petang.

Dania tanpa kata hanya menurut langkah Encik Yusry. Dia berasa agak tidak senang dan sekarang pasti semua pelajar kelasnya memandang serong terhadapnya.

“Awak ada hubungan dengan Farid ke?” soal Encik Yusry. Dania terkejut.

“Tak ada cikgu. Malah, saya tak kenal pon dia ni cikgu.” Ujar Dania.

“Saya menemui surat cinta yang diutuskan oleh Farid kapada awak. Masih bersekolah, sudah pandai bercinta. Awak nak Dato’ Zahari tahu ke?”

Dania terkejut. Dia sanggup melakukan apa sahaja tapi, janganlah melukai hati papa dan mamanya.

Farid juga diasak perkara yang sama namun, dia hanya diam seolah-olah mengakui bahawa semua itu benar.

“Cikgu, maafkan kami. Kami janji tak akan mengulangi lagi.” Kata-kata Farid seakan-akan mengesahkan segalanya itu benar.

‘Cis, tak guna Farid! Aku panggil geng-geng lama aku suruh kerjakan kau kang.’ Bisik Dania dalam hati.

Dania yang melihat isi kandungan surat itu berasa ingin muntah. Seumur hidup dan sesosial-sosialnya pun, dia belum pernah lagi ber ‘couple’.

“Saya bagi kamu dua pilihan. Memanggil ibu bapa kamu ke sekolah ataupun kamu berdua mesti disandingkan di hadapan semua pelajar di perhimpunan bagi menjadi tauladan kepada semua” ujar Encik Yusry.

Dania tersentak. Dia tiada pilihan. Salah satu harus dipilih.

“Baiklah. Saya rela disandingkan di perhimpunan asalkan keluarga kami tidak mengetahui hal ini.” Jawab Dania. Manakala, Farid hanya terangguk-angguk mempersetujuinya memandangkan ayahnya juga seorang yang teramat garang.

“Baiklah. Semuanya dah selesai. Kamu boleh ke kelas masing-masing.” Arah Encik Yusry.

“Kenapa awak tidak menafikan perkara itu?” soal Dania kepada Farid setelah mereka menaiki tangga menuju ke kelas.

“Sebab saya cintakan awak.” Jawab Farid ringkas. Uweek, berbulu tekak Dania mendengarnya.

“Go to the hell with your stupid love. Remember, I hate you so much!” jerit Dania kepada Amir.

Dia berlari memasuki kelas. Semua ini harus dilupakannya. Dia redha menanti saat yang memalukan esok.

Ketika dia memasuki kelas, semua orang memandangnya. Dia buat-buat tidak tahu dan cuba sedaya mungkin menahan tangis. Hanya Airin tempat dia meluahkan rasa.

TIBA saat yang dinantikan. Dania dan Farid disandingkan di perhimpunan pagi. Sepanjang sesi itu, Dania hanya menundukkan kepala. Dia merasakan ingin meminjam kulit ayam sebentar kerana kulitnya saat itu dirasakan cukup nipis.

Cikgu menyatakan bahawa jangan bercinta pada zaman persekolahan dan mengugut kepada sesiapa yang ditangkap bercinta selepas ini akan dikenakan hukuman yang lebih berat lagi.

Selesai sesi itu, giliran guru-guru lain berucap. Dania meminta izin pengawas untuk ke tandas. Matanya merah menahan sebak dan malu. Namun, langkahnya tidak ke tandas, sebaliknya dia menuju ke tangga di bangunan blok C. Dia menghamburkan tangisannya puas-puas.

“Mama, papa..Dania malu. Dania malu.! Papa, percayalah, Dania tak buat pun semua tu. Dania dah berubah namun kenapa semuanya jadi macam ni. Mama, Dania dah cakap tak nak datang sini tapi, mama paksa jugak. Sebab sayangkan mama dan papa, Dania ikut jugak.” Tangisan Dania semakin menjadi-jadi. Amir yang mengekorinya hanya diam melihat Dania. Dia berasa serba- salah kerana dia lah punca semuanya yang berlaku. Perlahan-lahan dia menghampiri Dania.

Amir memegang bahu Dania. Diusapnya perlahan. Dania terkejut! Dia mendongak mahu memastikan gerangan siapakah itu. Setelah dilihat itu ialah Amir, dia berusaha menjauhkan diri.

“Kau jangan lari Dania. Kau nangislah sepuas-puasnya. Akukan ada.” Ujar Amir lembut.

Dania kembali menyandarkan kepalanya di dinding.

“Awak, kenapa semua orang tak suka saya? Hina sangat ke saya sebagai orang bandar?” tanya Dania dalam keadaan sebak.

Amir merapatkan kedudukannya. Begitu hampir sehinggakan nafas Amir dapat dirasakan di telinga Dania. Dania gementar. Jantungnya begitu laju dirasakan.

“Nia tak salah apa-apa. Nia dah cukup baik bagi Mir. Diorang semua tu yang buta.” Kata Amir lembut sekali. Dania tergaman. Air matanya sudah kering namun, gementar pula dirasakan.

“Apa..apa awak cakapkan ni?” soal Dania gementar.

“Syy..mulai sekarang Mir akan melindungi Nia. Tiada lagi orang yang akan berani mengata Nia.” Dania terharu. Air matanya mengalir semula. Murahnya air mata dia hari itu.

Amir sudah nekad mahu berbaik-baik dengan Dania. Dia sedar, dia sebagai lelaki seharusnya melindungi dan membimbing perempuan. Bukannya menindas mereka.

“Tapi, awak kan tak suka saya. Awak kan benci saya?. ” Tanya Dania. Kepalanya ditegakkan bersama linangan air mata.

“Tak adalah. Mir tak pernah benci Nia. I’m so sorry.” Tanpa sedar, Amir menarik kepala Dania ke dadanya. Mereka berdua hanyut dalam perasaan masing-masing. Mujurlah, tiada siapa berada di situ namun mereka lupa bahawa Allah melihat setiap perkara mungkar yang dilakukan oleh hambaNya.

Sejak dari itu hubungan mereka bertukar akrab. Tiada lagi pertingkahan yang berlaku namun, mereka menjadi sahabat sejati.