Friday, September 25, 2009

Bab 6

BAB ENAM


Sedar tidak sedar, satu semesta sudah berlalu. Bagi anak orang berada, bila-bila masa sahaja mereka akan pulang ke Malaysia janji ada wang. Dania tidak suka menunjuk-nunjuk kekayaannya. Dia lebih senang menjadi seorang yang rendah diri.

“Aina, aku tengok kau rindu benar dengan kelurga kau ya? Tiap-tiap hari kau tenung aje gambar family kau tuh.” Ujar Dania berniat mahu menyindir.

“ Weh, mestilah! Biar pun aku ni selalu homesick, at least aku selalu ingat kat family aku. Tak macam kau, call parents kau pun aku tak pernah tengok.” Ulang Aina memulangkan paku buah keras.

Dania senyap seketika. Hatinya tersentuh dengan kata-kata sahabatnya itu.

‘Alah, salah aku jugak. Aku tak pernah cakap pun kat dia pasal diri aku. Setiap kali dia tanya, aku tukar topik, tak pun berlakon tidur. Mungkin kali ni aku kena cakap kat dia kot’

“Aina, kau kawan baik aku kan? Kau simpan rahsia yang aku nak cakap ni, ya?”

“Apasal kau ni? Buat suspend aje. Kalau pasal simpan rahsia, janganlah kau bimbang pasal aku ni memang kawan baik kau.” Uajr Aina sambil tersengih.

“Erm, sebenarnya aku ni yatim piatu.” Katanya selamba. Namun, Aina yang berasa bersalah meluru memeluknya.

Dania yang tidak dapat menahan sebak dengan perlakuan sahabatnya itu, menangis sambil menceritakan segala-galanya.

“Ya Allah, Dania. Aku, aku tak tahu pun.” Ujarnya serba-salah.

Dania sudah mengeringkan air matanya. Namun, timbul pula satu idea di mindanya.

“Aina, kau rindu family kau kan? Kau anak sulung kan dan adik kau semuanya empat orang kan?” tanya Dania.

“Apa banyak soalan lah kau ni. Dan, jawapan untuk semua soalan kau tu ialah ya!” jawab Aina sambil tersengih.

“Apa kata kalau kita balik kampung kau. Kampung kau kat Terengganu kan?” serta-merta, mata Aina membulat memancarkan sinar.

“Nak,nak!!” ujarnya semangat. Namun, buat seketika cuma. Selepas itu, wajahnya kembali muram.

“Apa kau merepek ni, Dania? Tambang nak balik kau ingat murah ke?”

“Alah, aku belanja kaulah kawan! Sebagai gantinya, kau belanjalah aku pulak tinggal kat rumah kau. Deal?” ujar Dania. Namun apabila melihatkan Aina senyap dia mengugut temannya itu.

“Tak nak sudah..” ujar Dania nakal.

“Eh, nak! Tapi, tak menyusahkan kau ke?”

Dania hanya menggeleng sambil tersenyum manis. Sebenarnya dia ingin pulang ke Malaysia untuk mengetahui perkembangan syarikat Megah Holdings warisan datuknya itu.

Syarikat itu akan diserahkan sepenuhnya kepada Dania memandangkan umminya tidak berminat dan pak sunya sekarang yang sekarang sudah mempunyai firma guaman yang sendiri. Mujurlah ada Encik Roslan yang bertanggungjawab menentukan urusan syarikat. Butik yang di bawah jagaan kawan arwah mamanya juga perlu di pantau.


“Eh, kau packinglah cepat sikit. Aku ingat kita nak balik lusa.” Tambah Dania lagi. Senang hatinya melihat temannya itu gembira.

“Mak oi, cepatnya! Ni aku sayang kau ni.” Balas Dania sambil mempamerkan kesemua giginya.

Dania cuma tergelak kecil.




DANIA menekan tetikus laptop nya. Dia ingin membuka akaun Yahoo!Massager nya.

Dia sedang mencari-cari siapakah temannya yang sedang online sekarang. Dia tersenyum apabila melihat nama Darwisy juga sedang online sekarang. Segera dia menghantar mesej ingin berborak dengan leleaki itu.

- Hai, ganggu tak ni? (“,)

Tidak lama kemudian, Darwisy membalasnya.

+Tak adalah. Tengah study tadi.

-Owh,sorry ganggu. Tak apalah kalau macam tu.

+Eip, tak adalah. Kalau si comel ni punya pasal, apa-apa pun sanggup Darwisy korbankan.

-Hek eleh. Yelah tu. Anak manja ni tak balik Malaysia ke time cuti cam ni?

+Alah, tak sempat lah. Dania pun tahu kan, tahun ni final year. So, exam dah nak dekat lah.

-Kesiannya kat anak manja ni. Ermm, Dania balik tau. Flight esok petang.

+Ye ke? Bestnya. Tak aci. Tak apalah. Kirim salam kat ibu Darwisy eh?hehe..

Dania tergelak sendiri. ‘Manalah aku kenal ibu dia.’

-Alah,mana lah saya kenal ibu awak?

+Tak apa. Ibu saya tu namanya Auntie Zirah. Kalau Dania jumpa, kirim salam aje. Kalau tak, sudah.

-Ermm..yelah tu. Eh, kita sambung lain kali lah. Dah nak tidur dah ni. Kalau saya jumpa ibu awak, saya kirim salam. Tu pun kalau saya jumpa lah,hihi..

+Hisy, Dania ni. Main-main pulak dia. Nanti jadi bakal mak mertua kang. Baru padan muka. Ok, night, assalamualaikum.

-Boleh jugak,huhu..ok, waalaikummussalam.

Laptop nya ditutup. Dia berasa senang dengan lelaki itu. Pernah sekali Darwisy menelefonnya dari Mesir. Bila di tanya, lelaki itu hanya menjawab kerana rindukannya. Dia senang bersama lelaki itu seperti dia menyenangi Amir suatu ketika dahulu.

Amir. Dia sudah lupa akan lelaki yang menghancurkan hatinya itu. ‘Ah, kacau aje ingatkan dia.’ Bisik Dania lalu memejamkan mata ingin tidur.