Friday, September 25, 2009

Bab 5

BAB LIMA


“AISYA, rindunya aku kat kau.” Jerit Dania setibanya di bilik mereka.

“Oit, aku pun rindu kat kau ni!!” balas Aisya sambil memeluk Dania erat.

Sepupu Dania yang perangai gila-gila itu nampaknya masih seperti dulu. Umminya pernah berkata, mereka serasi bersama kerana seorang gila-gila perangainya dan seorang lagi serius.

“Kau ceritalah pasal Amir tu. Alah, dalam email kau cerita ringkas sangatlah. Ha, sekarang ceritalah cepat! Aku dah tak sabar ni!” asak Aisya sungguh-sungguh.

“Alah, aku penatlah. Kasi canlah kat aku nak tidur dulu ok?” soal Dania. Aisya mula memuncungkan mulutnya.

“Ok,ok. Kau tidurlah puas-puas tapi esok kau cerita kat aku,ya?” pintanya lagi bersemangat.

Sejurus itu, lampu dipadamkan dan Aisya sibuk dengan teman mayanya itu.

KETIKA pagi mengambil tempat,dua sepupu ini merangkap sahabat baik keluar bersiar-siar. Memandangkan mereka tidak biasa dengan Turkey, jadi keadaan menjadi agak kelam-kabut.

Mereka menaiki trem yang mana menjadi pilihan penduduk tempatan. Ianya sejenis kenderaan awam yang berbentuk seperti gerabak kereta api dengan dihubungkan melalui kabel.

Tempat di dalam trem itu agak terhad jadi, mereka harus berebut-rebut untuk menaikinya. Dalam keadaan kelam-kabut itu, kepala Dania terhantuk dengan seorang lelaki.

“I’m sorry.” Ujar lelaki itu. Wajahnya kelihatan serba-salah.

“No, it’s okey. I’m soory,too” balas Dania sambil tersenyum.

‘Aduss, sakitnya kepala aku ni. Macam terhantuk dengan batu aje rasanya.’ Getus Dania dalam hati

“Are you okey?” tanya lelaki itu lagi. Wajahnya seperti orang campuran Arab.

“Yeah, I’ m okey.” Selepas itu, trem sudah berhenti. Mereka turun dan pertemuan dengan lelaki itu terpisah begitu sahaja.

“Weh, apa yang kau menungkan ni?” tanya Aisya apabila melihat Dania seperti berkhayal.

“Ha? Tak ada apalah.” Nafi Dania.

Aisya seperti tidak puas hati dengan alasan Dania itu. Muka Dania ditenung bagi mencari sebuah jawapan. Seketika cuma dan mukanya berseri lagi.

“Ha..aku tahu. Kau ingatkan lelaki tadi kan,kan,kan?” ujar Aisya. Keningnya diangkatkan.

‘Hisy, mana minah ni tahu ni? Setahu aku keturunan aku tak adenya nujum-nujum ni.’ Bisik hati Dania hairan.

“Kau senyap ni apasal? Macam cakap dengan batu pulak. Aku tahu kau ingatkan mat salleh tu.” Namun masih tiada sebarang respon daripada Dania.

Aisya yang mula berasa geram merancang ingin balas dendam apabila melihatkan mat salleh tadi berada di situ. Lalu, langkahnya di atur ke arah lelaki itu.

“Excuse me. My friend, Dania want to meet with you.” Ujar Aisya.

Lelaki itu kehairanan. Namun, dia turutkan saja.

Apabila ditunjuk oleh Aisya, lelaki itu memegang sedikit bahu Dania. Namun, Dania menyangka itu ialah Aisya.

“Mana kau pergi, Aisya? Kau tahu tak aku cari kau merata-rata tadi. Aku ingatkan kau dah pergi,tau? Aku tahulah tadi aku tak layan kau tapi tak kan kau nak tinggalkan aku sorang-sorang kat sini.” Kata Dania tanpa memandang siapakah yang memegang bahunya tadi.

“Dania..”panggil lelaki itu.

“Ah, kau jangan nak bagi aku alasan lah. Aku benar-benar merajuk ni tau?” sambung Dania lagi membuatkan lelaki itu tidak sempat menghabiskan ayatnya.

Lelaki itu tidak berputus asa. Dia memegang bahu Dania sekali lagi namun lain pula jadinya apabila Dania mengambil tangan dan menggemgamnya kemas. Sepantas kilat kemudian, Dania memalingkan badannya. Dania terkejut!

“Who are you?” tanya Dania cemas. Lelaki itu tergelak kecil.

“Kalau ya pun, lepaskan lah tangan saya ni dulu.”

Dania terkejut. Mukanya menjadi merah semerta. Pandanganya ditundukkan.

‘Apasal boleh jadi macam ni pulak? Ya Allah, malunya aku. aci tak kalau aku buat-buat pengsan? Hisy,tak boleh..tak boleh.’ Bisik hati Dania.

Dia masih menunduk. Malu untuk mengangkat muka untuk melihat wajah tampan di hadapannya kini.

“Dania..err,nama awak Dania kan?” tanya lelaki itu. Mahu ataupun tidak, Dania terpaksa memandang wajah lelaki itu jugak.

“Eh, bukankah awak lelaki yang dalam trem tu?” soal Dania. Malunya sudah hilang apabila melihat wajah telus lelaki itu.

“Ya, betul lah. Saya, Umar Darwisy. Awak?” tanyanya sebagai tanda perkenalan.

“Err..saya Dania. I meant, Aisya Dania. Awak orang Melayu ke?” soal Dania mesra.

“Ermm.saya kacukan Arab, Melayu. Tapi sekarang menetap kat KL. Study kat University of Alexendria, Egypt. Datang sini nak makan angin cuti semester.”

‘Mesti dia ni anak orang kaya. Dah lah boleh tahan smartnya.’ Bisik hati Dania.

“Owh, patutlah. Saya datang sini makan angin jugak.” Jawab Dania sambil tersenyum manis.

Hati Darwisy memainkan irama rancak. Sudah jatuh cintakah dia?

“Eh, jomlah duduk kat bangku tu dulu. Boleh sembang panjang lagi.” Pelawa Darwisy. Dania hanya menuruti.

Mereka berbual dengan rancak. Seketika kemudian, Aisya datang sambil tersenggih-senggih. Dia sempat mengenyit mata kepada Dania namun Dania buat-buat tidak tahu.

‘Cis, tak guna punya sepupu. Nanti kau! Aku geletek kau nanti sampai menangis kau.’ Bisik Dania dalam hati mahu mengenakan balik sepupunya itu.

Darwisy dan Aisya kini sedang rancak bercerita. Sesekali, Dania manyampuk. Jika dibandingkan dia dan Aisya, sepupunya itu jauh lebih peramah berbanding dirinya. Sebelum berpisah, Dania sempat memberi nombor telefon bimbitnya kepada Darwisy setelah lelaki itu sungguh-sungguh meminta

DI dalam bilik, Dania menanyakan soalan yang bertubi-tubi kepada Aisya.

“Alah, tadi kau yang khayal sangat jadi aku pergilah jumpa Darwisy tu cakap kau nak jumpa dengan dia. Kau sepatutnya berterima kasih kat aku tau?”

“Alah, kan aku dah cakap yang aku anti lelaki sekarang ni. Kau ajelah yang ambil?”

“Hisy, tak nak lah aku. Lagipun, Darwisy mintak no kau, bukan aku nanti, kat mana aku nak letak best friend maya aku tu.” Ujarnya sambil mulut memuncung ke arah laptop miliknya. Tahulah Dania bahawa yang dimaksudkannya ialah teman se ‘chatting’nya.

Tiba-tiba, lagu love story berkumandang. Dania mengangkat telefonnya.

“Hello, asalamualaikum.” Dania memberi salam.

“Waalaikummussalam. Dania, Darwisy ni. Awak buat apa tu?” tanya Darwisy.

“Tak buat apa-apa. Borak-borak dengan Aisya ni. Kenapa?”

“Tak adalah. Saya ingat nak ajak awak pergi bazar. Boleh tak? Saya bosan lah malam ni.” Ajak Darwisy.

“Err..saya fikir dulu, ya? Nanti saya mesej awak.” Ujar Dania memberi kata putus.

“Baiklah, jangan hampakan saya tau. Saya tunggu. Assalamualaikum.”

“Waalaikummussalam.” Akhiri Dania.

Dania berasa resah seketika.

“Macam mana ni, Aisya? Nak pergi ke tak nak. Senang- senang tak payah pergilah.” Ujar Dania buntu.

“Hisy, pergilah. Rugi tau.! Lagipun inilah masanya untuk kau lupakan si Amir tu.”

“Berduaan dengan mamat tu? Kau ikut sekali lah Aisya.”

“Malas aku kacau daun korang.” Jawab Aisya.

“Yes, aku ada idea. Pasti dia tak berani punya.” Kata Dania. Pantas, jari-jemarinya bermain di telefon bimbit untuk mengirim SMS.


Salam..awk, sy x berani nk kluar tnpa izin ummi dan walid saya. Awak dtglah sini dan mintak izin dgn mreka klau awk nk bwk sy kluar. Sy tnggu dan andaikn cencel klau awk x dtg.

Dania puas hati. Dia yakin bahawa Darwisy tak akan datang kerana takutkan ummi dan walidnya. Segera telefonnya di matikan. Mahu menjadi kejutan sama ada lelaki itu datang ataupun tidak.

Selepas solat Maghrib, Dania tertidur sebentar. Namun, tidurnya terganggu apabila Aisya datang mengejutnya.

“Hoi, bertuah punya budak. Eee..geramnya aku!” jerit Aisya sambil memukul Dania dengan bantal.

“Apasal dengan kau ni? Sukalah ganggu aku tengah syok tidur ni.”jawab Dania. Matanya masih lagi dipejamkan.

“Weh, Darwisy tunggu tu.” Ujar Aisya mampu membuatkan mata Dania menjadi bulat-sebulatnya.

“What? Are you sure? You are not joking right?” soal Dania.

“Apa banyak soalan lah kau ni. Dah, pergi siap cepat. Darwisy tengah borak dengan walid dan ummi tu. Dia mintak kebenaran nak bawak kau keluar.”

Dania menjadi kelam-kabut. Dia bersiap ala kadar sahaja tidak mahu Darwisy tertunggu-tunggu.

Salepas bersalam dengan umminya, Dania dan Darwisy meminta izin untuk keluar. Mereka berjalan-jalan di sepanjang bazar.

“Awak, nak tanya sesuatu boleh?” tanya Darwiy.

“Tanya ajelah. Itupun nak mintak kebenaran jugak.”

“Ermm.kenapa awak tak salam dengan walid awak tadi?” mendengarkan itu, Dania tergelak sendiri.

“Apalah awak ni. Itu bukan ayah saya betul-betul. Dia cuma suami kepada mak saudara saya.” Balas Dania.

“Oh, jadi itu bukan ummi dan walid awaklah? Habis tu, mana mak dan ayah awak? Oh, duk kat KL eh?” soalan Darwisy membuatkan Dania terdiam sejenak. Namun, dia kembali tersenyum.

“Tak adalah. Diorang dah tak ada minggu lepas. Nenek, mama dan papa accident. Semuanya pergi sekaligus.” Ujar Dania tabah.

“Oh, I’m sorry. Saya tak tahu. Sabar,ya?” muka Darwisy menunjukkan riak serba-salah.

“Tak adalah. Saya dah boleh terima semuanya. Ini kan takdir? Jadi, saya hanya mampu bersabar dan menerima semuanya dengan redha.”

“Baguslah awak ni. Memang seorang yang tabah. Susah tau nak cari orang macam awak ni.” Puji Darwisy, ikhlas.

“Eh, tak adalah. Ermm, apa yang awak cakap kat walid dan ummi sampai diorang kasi awak bawak saya keluar ni?” soal Dania ingin tahu.

“ Itu rahsia saya lah. Mana boleh cakap.” Ujarnya sambil tergelak senang.

Dania cuma tersenyum. Dia senang dan berasa selamat apabila bersama lelaki tersebut.

Hari demi hari, hubungan Dania dan Darwisy semakin akrab. Dania sudah ingin pulang ke Malaysia. Sesekali, pasti dia akan pulang ke rumah Aisya di Iran.

“Dania, lepas ni kita boleh sentiasa berhubung kan?” soal Darwisy suatu hari.

“Tentulah.” Jawab Dania ringkas. Dia juga pasti akan merindui sahabatnya itu.

“Kalau macam tu, awak kasilah email awak. Nanti boleh kita sentiasa berhubung.” Ujarnya.

‘Email? Alamak, email aku yang dulu tu dah lama aku tak buka. Macam mana ni, nak kasi jugak ke?’ bisik Dania dalam hati.

“Darwisy, awak kasi email awaklah dulu. Nanti saya add awak.” Pinta Dania. Darwisy hanya memberinya tanpa banyak soal.




HARI itu, Dania akan pulang ke rumahnya di KL.Dia akan tinggal bersama Mak Timah dan Pak Din yang telah lama bekerja di rumah itu. Mereka itu sudah dianggap sebagai saudara sendiri buat Dania. Mama dan papanya mewasiatkan agar segala harta nenek dan papanya diberikan kepada Dania untuk diuruskan termasuk syarikat papanya dan butik mamannya.

Jadi, Dania menolak tawaran ke India dalam bidang perubatan yang diminatinya. Keputusan SPMnya begitu cemerlang dengan mendapat 8A1 dan 2A2 dan dia melanjutkan pelajarannya di University of Salford, Manchester dalam jurusan Business Management. Berada sendirian di bumi United Kingdom membuatkan dia menjadi seorang yang tabah. Sesekali, dia akan pulang ke Malaysia dan Iran di rumah Aisya.

Hari pertama dia menjejakkan kaki di gerbang menara gading, hatinya berdebar-debar. Dia harus melakukannaya seorang diri. Syukurlah, dia berjaya mendapatkan seorang teman, yang merupakan teman sebiliknya juga sekuliah. Aina Batrisya. Namanya secantik tuannya namun, nama itu tidak seayu tuannya apatah lagi menjadi seorang yang gedik. Walaupun bertudung, wanita dari Terengganu itu sedikit kepoh orangnya.

“Hai, sorry. Tak perasan tadi.” ujar Dania apabila terasa seperti dia melanggar seseorang.

“Tak apa, tak apa. Aina tak kisah.” Jawab perempuan itu mengikut telor wanita India.

Dania tidak dapat menahan gelaknya. Wanita itu pun turut sama ketawa.

“Kelakarlah awak ni. Erm, nama saya Dania.”

Wanita itu hanya tersengih memandang Dania.

“Saya Aina.” Selepas itu, hubungan mereka menjadi semakin akrab seperti adik-beradik.